1932
Samen met zijn echtgenote start Emiel Peree Sr. een optiekzaak aan de Akerstraat 18a in Heerlen. De eerste jaren werd optiek ook nog gecombineerd met fotografie. Tijdens de Eerste Wereldoorlog was Emiel Peree Sr. oorlogsgevangene geweest en in die tijd kreeg men van het rijk een vrijstelling om zonder diploma’s een brillenwinkel te openen. Het niet hebben van een diploma was in die tijd ook niet echt noodzakelijk omdat mensen namelijk via de oogarts doorverwezen naar een optiekzaak. Maar met tijd kwam ook verandering en uiteindelijk moest er ook bij Peree iemand in dienst komen met alle benodigde diploma’s.
1968
In dit jaar kwam Leo Jongen het team van Peree versterken. Met alle benodigde diploma’s op zak werd hij al snel een volwaardig en vertrouwd sparringpartner van Peree. Leo Jongen bracht de focus van de zaak terug naar optiek, waarna is besloten om de fotografie tak af te stoten, zodat men zich volledig verder kon specialiseren in optiek. Om dit te communiceren is toen ook de slogan “Een bril van Peree stemt tevree!” ontstaan.
1980
Na vele jaren zich met hart en ziel te hebben ingezet, nam Emiel Peree Sr. een stapje terug en werd het roer door Leo Jongen en Emiel Peree Jr. overgenomen. Vanaf dat moment gingen zij verder onder de naam ‘Peree & Jongen’, een naam die in heel Heerlen en omstreken al snel bekend werd.
1981
In verband met een snel verslechterende gezondheid van Emiel Peree Jr. werd de leiding over de zaak nu volledig overgenomen door Leo Jongen. Met zijn eigen toekomstvisie in het achterhoofd besloot hij het pand aan de Akerstraat grondig te verbouwen en te vernieuwen, met als resultaat een stijlvolle én moderne zaak die helemaal klaar was voor de toekomst. Brillen en contactlenzen werden dé pijlers van het bedrijf.
1981
De gedurfde visie van Leo beperkte zich niet alleen tot brillen en contactlenzen. Ook op het gebied van oogzorg wilde Leo anders zijn dan de rest. Zo breidde hij zijn collectie contactlenzen als één van de eersten uit met zachte contactlenzen. Dit bleek een schot in de roos. Zelfs via collega-ondernemers werden klanten voor contactlenzen doorverwezen naar Leo, waar hij het pas- en meettraject volledig verzorgde, waarna de collega-opticien ze kon leveren aan zijn klanten.
1997
Bijblijven én bijleren, dat is één van de belangrijkste pijlers binnen Jongen. Dat gold voor Leo, en het geldt nu nog steeds. Dochter Jessica en (aanstaande) schoonzoon Dolf kregen mede daarom het advies om hun vakdiploma’s te halen. Als geen ander wist Leo dat dit toen, nu én in de toekomst de onderscheidende factor zou zijn. Leo juichte het dan ook toe dat zijn dochter Jessica ook nog de Hbo-opleiding optometrie succesvol af wist te ronden. Met Jessica en Dolf aan zijn zijde in de zaak, was dit een uitgelezen moment om nogmaals de zaak uitgebreid te verbouwen en de naam te veranderen. Vanaf dit moment ging de zaak verder als ‘Jongen Opticiens’.
2007
Tien jaar later is de diepgaande en veelomvattende oogzorg uitgegroeid tot één van de succesfactoren van Jongen Opticiens. Leo, Jessica en Dolf realiseerden zich dat de naam ‘Jongen Opticiens’ ook eigenlijk de lading niet meer dekte. Er werd besloten om nog één keer de naam te veranderen, en wel naar ‘Jongen Opticiens & Optometrie’.
2012
Op 1 april 2012 bestond Jongen al een geweldige 80 jaar. De zaak was zeer succesvol en groeide dan ook langzaam uit zijn voegen. Tijd voor een nieuwe locatie! Het perfecte jubileumcadeau kwam voorbij in de vorm van het pand op Akerstraat 12. Het trio twijfelde geen moment en op 8 mei 2012 was het zover: de volledig nieuwe winkel opende haar deuren. Dolf en Jessica hadden op dat moment al de dagelijkse leiding van het bedrijf overgenomen van Leo.
2018
Een bijzonder jaar, want dit jaar nemen Jessica en Dolf de zaak officieel over van Leo. In de dagelijkse gang van zaken veranderde er overigens niet veel. Leo is nog steeds hun belangrijkste adviseur en komt ook nog steeds elke dag langs de zaak om een cappuccino te drinken.
2022
Stilzitten is een woord dat niemand in de familie Jongen kent. De winkel op de begane grond werd uitgebreid met een vierde oogmeetruimte en het interieur van de zaak wordt met grote regelmaat aangepast aan de nieuwste trends en feestelijke gebeurtenissen. De eerste etage van het pand is nu volledig in gebruik voor alles wat er achter de schermen gebeurt: het atelier, een kantoor en vergaderruimte, en een fotokamer voor onder andere social media kanalen hebben hier een plek gekregen. Vader Leo kijkt er tevreden naar: “Ik ben beretrots op die twee en heb er net als mijn vrouw het volste vertrouwen in dat zij het succesverhaal van Jongen nóg verder uit gaan bouwen”.